söndag 9 november 2008

Krukor och filmjölk.



Häromdagen när jag var på Plantagen köpte jag 5 stycken terracotta krukor, tänkte ha dem till hyacinter sedan. Det är snyggt att ha likadana krukor i en rad, liksom :-) Jag läste i en av jultidningarna att man kan måla dem med filmjölk för att de ska få en lite sliten look. Jättebra tänkte jag och målade dem med filmjölk. Första varvet torkade in på en gång och det syntes ingenting. Jag målade 2 varv till och sedan fick de torka över natten (tills idag). Idag var de lite vitt på dem men inte såg dem "shabby" ut. Nu har jag målat på ett varv till så får vi se hur det ser ut i morgon. Är det någon som har prövat detta?

Helgen har varit sportfylld som vanligt, men igår var vi hos min pappa och käkade lunch, jättegott. F blev firad av barnen i morse, han fick en bok om choklad. Så nu hoppas jag på många smarriga desserter ;-)

Önskar er en fin vecka.

14 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jag har också sett det här tipset, och även att man skulle pensla med filmjölk + sedan även gräva ner krukorna ett tag?!? Jag ser fram emot att se vad som händer med dina krukor så att jag vet om jag vågar prova det! Så rapportera vidare om hur det utvecklar sig.. och det börjar väl inte att lukta?!

sand mellan tårna sa...

Hej sara!

Jag har läst det, och tänkte prova, men jag har inte hunnit. Så snälla gulliga, berätta hur det går, för krukan de visade upp i senaste allt i hemmet var ju superfin.... för bra för att vara sant eller?

Följer med spänning resultatet

Kram L

Frida sa...

Jag har nog hört att man kan måla med filmjölk men har aldrig provat det själv. Jag tycker själv att det är svårt att få ommålade saker att se "shabby ut"
Hoppas det är någon som har ett bra tips!
Kram Frida

Anonym sa...

Hm, det där med filmjölk lät ju intressant... Håller med om att det är himla snyggt med lite sliten och gammal look på krukor, så jag är jätte nyfiken att höra fortsättningen med filmjölksmålningen!

Ha det gott!
Kram Malin

Skomakartummen sa...

Det har jag inte hört men det lät inressant... spännande höra hur det går. Kram sari

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Pyssla mitt i natten är bara sååå jag. När man har barnen omkring sig hela dagen så är det lätt att passa på när man äntligen får lugnt omkring sig. Och det är ju nattetid...

Härligt med pyssel från din sida med! Ska bli spännande att se om det funkar!

kramkram
Annica

Grodmamman sa...

Har också läst detta om filmjölk. Ska bli spännande och se ditt slutresultat!
Kram

Gårdsromantik sa...

Det är något nytt för mig...surnar inte filen?

Får väl höra hur det går...spännande var det i alla fall.

Kram Maud

Ullis/Leva på landet sa...

Tack för tipset. Du måste vekligen visa hur det blev. För jag har också nya krukor som jag vill ha mer slitna.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!!

det där lät intressant....spännande att få se resultatet sen..hihihihi...
blir nog bra tillslut ska du se...

här fick pappa massa choklad å tårta på sängen...

Kramiz nilla

chokladblomma sa...

Jag, liksom många andra (!), är jättenyfiken på resultatet! Bra att du prövar åt oss!
Ha en bra vecka du med!
Kram

Veronica sa...

Om du gör det på våren och ställer ut krukorna (kanske inte funkar om det är minusgrader ute) så kommer det att växa mossa på dem så småningom. Det lättaste sättet att få krukor att se gamla ut är nog i alla fall att pensla på med utspädd vit matt färg, som man torkar av lite försiktigt... Det ska bli spännande att se hur dina blir!

Kram Veronica

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Jag hoppas dina blir fina , så gör jag likadant! :)
Jag blandade i färgpigment-knallblått- i fil- OBS! 1993! Målade krukor o vattnade o var glad. Men sen kom nå´t äckligt ludd upp på krukfatet... mögel...
Det var inta lika kul! Haha!
Hoppas det går bättre för dig!
Kram Jeanette

Anonym sa...

Surnar inte filmjölken och drar åt sig ohyra? Har svårt att tänka mig att jag skulle ställa dem i fönstret ovanför element eller i solljus... *ler* Det låter lite lustigt Sara, men färgen kanske går att få till?! Undrar just hur det luktar som sagt...

Ler en road Sybarita som är skeptisk... *s*